Mitybos bei fizinio krūvio balansas – sveikatai palankus svorio mažinimo būdas

Nedidelis antsvoris ar aukšto laipsnio nutukimas tampa ilgo nemalonių pojūčių ir nusiskundimų sąrašo priežastimi. Būtent jūsų antsvoris arba nutukimas gali būti kalti dėl greito nuovargio, dusulio fizinio krūvio metu, nuotaikos svyravimų, kvėpavimo nepakankamumo, sąnarių pažeidimų, širdies bei kraujagyslių, cukrinio diabeto ligų, vėžio, infarkto ir t.t. Tačiau tai dar ne visi liūdinantys faktai – su antsvorio bei nutukimo problemomis mūsų šalyje susiduria didelė dalis žmonių. Remiantis Oficialiosios statistikos portalo duomenimis, 2014 metais net 38 procentai Lietuvos gyventojų, vyresnių nei 18 metų, turėjo antsvorį, o nutukusiųjų skaičius siekė 17 procentų. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) įspėja, jog, jei mitybos bei gyvensenos įpročiai nebus pakeisti, po daugiau nei 10 – ečio, 2030 metais galima didžiulio masto nutukimo krizė, o vidutinė gyvenimo trukmė gali sutrumpėti net 9 – eriais metais. Svarbu ir tai, kad antsvoris bei nutukimas turi neigiamos įtakos ne tik žmogaus sveikatai, bet ir ekonominei būklei: sveikatos priežiūros sistemoje nutukimo problemoms spręsti skirtos išlaidos sudaro apie 7 procentus visų sveikatos priežiūros išlaidų, o taip pat pateikiamos tyrimų išvados apie tai, kad nutukimas net apie 15 – 30 procentų mažina darbo našumą.

Atsižvelgiant į esamą situaciją bei prognozes, antsvorio bei nutukimo žalą ne tik žmogaus sveikatai, bet ir ekonomikai, aišku viena – svorio mažinimas yra vienas svarbiausių prioritetų. Tačiau, kaip tai padaryti?  Kaip išvengti dar didesnės žalos organizmui ir užtikrinti ne tik teigiamus, bet ilgalaikius rezultatus? Situaciją dar labiau apsunkina faktas, kad šiandien žmogui pasiekiami didžiuliai srautai informacijos – vien tik į Google paieškos sistemą įvedus žodį Diet, pateikiama daugiau nei 425 mlrd. nuorodų, tad atsirinkti kompetentingus patarimus, iš tiesų nelengva. Taigi, norint surasti geriausias išeitis, yra būtina ugdyti sveikatos ir fizinio raštingumo suvokimą, atkreipiant dėmesį į tam tikrus akcentus.

Vienas iš jų yra konstitucinis tipas. Dėmesį verta atkreipti į tai, kad dar žmogaus užuomazgos stadijoje, vos tik susiformavus trims gemaliniams lapeliams (ektodermai, mezodermai bei entodermai), yra užprogramuojamas žmogaus konstitucinis tipas. Būtent tuo metu jau yra užkoduojami anatominiai bei fiziologiniai duomenys (riebalinių, raumeninių ląstelių kiekis, kaulų tankis ir ilgis, raiščių ir sausgyslių elastingumas, virškinimo sistemos ypatumai ir kt.), turintys įtakos ir kūno sudėjimui. Skiriami šie tipai:

  • Viscerotoniškasis endomorfas

Šio tipo žmonėms apibūdinti geriausiai tinka tokie epitetai: linksmi, humoro jausmo bei papildomų kilogramų nestokojantys, raudonskruosčiai, tvirtai sudėti žemaūgiai. Apie šio tipo žmones pusiau juokais pusiau rimtai sakoma, kad juos visada galima sutikti ten, kur laukia smagi kompanija bei… skanus, kaloringas ir ne visada reikalingas maistas.

  • Cerebrotoniškasis ektomorfas

Cerebrotoniškojo tipo žmonės turi ilgus bei plonus raumenis, skundžiasi nuolat šąlančiomis galūnėmis, o susidūrę su rūpesčiais ar sunkumais, dažniausiai patiria stresą bei irzulį, tad vengia jų visomis išgalėmis. Jei reikia pasilenkti ir pasiekti grindis, šią užduotį įveiks net nemirkteldami, tačiau sunkaus daikto pakėlimas, gali sukelti rimtų sunkumų. Nepaisant visko, šio tipo žmonės save gali laikyti sėkmingais dėl vienos paprastos priežasties – tapti nutukusiu yra beveik neįmanoma. Skaičiuojama, kad šio tipo žmonių visame pasaulyje yra vos 3 procentai.

  • Somatotiškasis mezomorfas

Šio tipo žmones galima apibūdinti kaip turinčius stiprius raumenis bei noriai jais besinaudojančius. Vis dėlto, svarbu pažymėti, jog jei šiuos žmones kartais apleidžia noras sportuoti, jie smarkiai rizikuoja tapti nutukusiais.

Besirūpinantiems savo kūno mase patartina ne tik atsižvelgti į konstitucinį tipą, bet ir išsikelti aiškius tikslus – būtent jų siekimas leis suprasti, kokių priemonių verta imtis ir užtikrins konkrečius rezultatus. Pavyzdžiui, jei jūsų tikslas yra palaikyti puikią sveikatos būklę, jaustis žvaliu ir energingu, tokiu atveju derėtų prisiminti, kad gaunamų ir sunaudojamų kalorijų kiekis turi būti vienodas, na, o norintiems sulieknėti, kalorijų reikia išnaudoti daugiau, nei jų gaunama.

Siekiant surasti sveikatai palankiausius svorio metimo būdus, svarbu pasidomėti, ką apie svorio mažinimą sako dietologijos bei sporto mokslai. Dar geresnių rezultatų galima pasiekti tuo atveju, jei abi šios sritys sujungiamos į vieną, žmogaus sveikatai naudingą, į svorio mažinimą orientuotą, derinį. Parinkus tinkamus sprendimus, palankių rezultatų galima sulaukti ir per palyginti trumpą laiko tarpą. Taigi, ieškantiems atsakymo į klausimą, kaip numesti svorio per savaitę, tuo pat metu užtikrinant saugumą ir naudingus pokyčius sveikatai, dėmesį vertėtų atkreipti į mitybos bei fizinio krūvio balansą. Ši terapija, taikoma Paliesiaus klinikos pacientams,  ne tik padės palaikyti normalią kūno masę, bet ir energiją, žvalumą; aukštesnę gyvenimo kokybę; sumažins koronarinės širdies ligos, hipertenzijos, miokardo infarkto, insulto, cukrinio diabeto, vėžio, sąnarių ligų tikimybę. Daugiau informacijos tinklapyje Paliesiausklinika.lt arba tel. +370 600 37 279

Būkite sveiki!

Paskelbta Dietos, Mityba

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.