Kaip teisingai maitintis

Ar kiekvieną dieną valgote tuos pačius ar panašius maisto produktus?
O gal, suvalgę tam tikro maisto, jaučiatės pernelyg pavargę ar atvirkščiai – energingi?
Ar kada nors nustebę svarstėte kodėl, suvalgius vos keletą kalorijų, jums vis viena sunkiai pavyksta numesti svorio ar netgi dar blogiau – jūs ir toliau sėkmingai pilnėjate?

TCM požiūris į maistą yra unikalus, jis labai skiriasi nuo mūsų standartinės vakarietiškos mitybos koncepcijos. Be mums žinomų maistinių medžiagų (angliavandenių, baltymų, vitaminų ir mineralų, ir pan.), maistas dar pasižymi ir energetinėmis savybėmis, kurios priklauso nuo augimo sezono, spalvos, struktūros, skonio, ir stimuliuojančiai veikia įgimtas organines funkcijas. Daugelį pacientų vargina alergija, migrena, pripratimas prie kavos, cigarečių, cukraus, nuovargis, stresas ir daugelis kitų negalavimų. Dažnai norėtųsi jų paklausti: "Ką jūs valgote? Kaip dažnai valgote? Kada valgote?" ir t.t.

Žalingi bei neteisingi valgymo įpročiai

Neretai daugelis žmonių valgo tik du kartus per dieną – paprastai nevalgydami pusryčių, ar tik išgerdami porą puodelių kavos priešpiečio valandomis. Galbūt jie dar sukremta kokį saldumyną ir salotų porciją. Visa tai popietinėmis valandomis apvainikuojama ledo šaltumo gazuotais gėrimais, kava, ir dar, galbūt jau vakare, pora taurių vyno ar alaus bokalu. Jie tikriausiai mano, kad maitinosi gerai ir sveikai, nes valgė salotų. Kai kurie iš jų, paklausti, ar jų maistas buvo baltymingas, atsakytų: "valgiau makaronų ar avižinių dribsnių", o juk tai iš tiesų nėra baltymai. Jei mes iš tikrųjų paisome Hipokrato nuomonės, kad vaistai turėtų būti mums kaip maistas, o maistas turėtų būti vaistas, tai dauguma iš mūsų nuskriaudžiame save, nevalgydami tokio mums labai svarbaus, gydančio, sveiko maisto. Be to, mūsų kūnui reikia pakelti didelį emocinį ir fizinį krūvį (dirbame 50, 60, 70 valandų per savaitę be gyvybinio pastiprinimo sveiku maistu).

Žmonės nebejaučia, kaip turėtų suderinti mitybą, atsižvelgdami į sezono ypatumus. Prieš tai, kai buvo išrastas šaldytuvas, tam tikri maisto produktai buvo valgomi atitinkamo sezono metu, o dabar gi mes net nežinome, ką tai reiškia. Mūsų senovės protėviai, tame tarpe ir kinai, skrupulingai stebėjo ir studijavo gamtą, jos poveikį mūsų sveikatai. Rezultatas – visas senovės medicinos mokslas byloja apie gyvenimą harmonijoje su gamta, ir apie tai, kad harmoningai sugyvendami su gamta būsime sveiki ir ilgai gyvensime.

Tradicinės medicinos mitybos principai:

Valgyti natūralų, neperdirbtą maistą.

Vartoti daugiau aukštos kokybės maistingų produktų, turtingų vitaminais ir mineralinėmis medžiagomis. Tai būtų geros kokybės baltymai, esantys žuvyje ir aukštos kategorijos paukštienoje bei kitoje mėsoje, taip pat augaliniai baltymų šaltiniai – sojos produktai, įvairios pupelės. Svarbu valgyti įvairius jūros augalus (čia daug mikroelementų) ir visų rūšių natūraliai užaugintas daržoves. Rekomenduotinos 1-2 porcijos rupių grūdų (pvz. rudų ryžių) vieną ar porą kartų per dieną. Grūdų vartojimas gali būti keičiamas priklausomai nuo individualių poreikių. Vengti rafinuoto maisto, dirbtinių dažiklių ar konservantų, kavos ar kitų stimuliantų, alkoholio, narkotikų (įskaitant ir kanapes). Mažiau vartoti pieno produktų ir sočiųjų riebalų bei aliejų turinčių produktų. Kepimui ir padažams naudoti alyvų ar sezamų aliejų.

Valgyti tris kartus per dieną – didžiausias maisto kiekis tektų pusryčiams ir per pietums, vakare – lengvesnis užkandis. Galima maitintis dar geriau ir netgi numesti svorio, laikantis "užkandžiavimo" tvarkaraščio, valgant subalansuotą maistą šešis kartus per dieną. Subalansuotas maistas – atitinkamas baltymų ir angliavandenių santykis kiekviename valgyje.

Valgyti maistą, kuris tuo sezonu būdingas jūsų klimato sąlygoms. Maisto produktai, atsiųsti iš šiltesnio klimato vietų gali pakeisti kraujo cheminę sudėtį taip, kad ji tiks tik tų kraštų klimatinėms sąlygoms.

Mokytis pažinti ir priimti savo unikalius konstitucinius poreikius, remiantis protėvių istorija ir įgimtu konstituciniu tipu. Tai aprašyta Ajurvedos Tridosha arba trijų skysčių principuose, ir TKM.

Valgant galvoti apie maistą. Pilnai pajusti jo spalvas, skonius, struktūrą – tai yra maisto energijos išraiška. Neskubant rūpestingai sukramtyti kiekvieną kąsnį, nes virškinimas prasideda burnoje.

Vengti šalto ar žalio (neapruošto) maisto pertekliaus, išskyrus šiltą sezoną.

Jei vilioja saldumynai ar menkavertis maistas, tai yra ženklas, kad pirmiausia reikia valgyti labiau subalansuotą, baltymingą maistą. Dažniausiai nenormalūs potraukiai išnyksta laikantis šio principo.

Vengti persivalgymo. Mokytis viską valgyti saikingai.

Nėra vienos bendros dietos, kuri tiktų visiems žmonėms. Kiekvieno individo sveikatai reikia skirtingo maisto. Teisingai subalansavus mitybą, išnyksta ligų simptomai, tai įvyksta greičiau, jeigu kartu panaudojame vaistažoles. Žmogus jaučiasi ramesnis, energingesnis, sumažėja liguistas potraukis kuriems nors maisto produktams. Jis numeta svorio ar esant reikalui sėkmingai jo priauga. Sustiprėja organizmo atsparumas.

Paskelbta Mityba

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.