Saulės dilgėlinė (alergija saulei)

Turbūt daugumai iš mūsų didelis malonumas yra kaitintis kaip katinams šiltuose saulės spinduliuose. Tačiau kartais, kai saulės gauname daug, ji gali sukelti alergiją. Tuomet niežtinti ir perštinti oda priverčia slėptis nuo saulės. Bet šiuo metų laikotarpiu, kai dangus apniukęs, aktualesne tampa kita problema – saulės trūkumas ir jo sukeliama sezoninė rudeninė depresija. Vis daugiau mokslininkų kalba apie tai, kad saulė saikingais kiekiais būtina mūsų sveikatai ir gerai savijautai.

Žmonių nuotaika priklauso nuo trijų veiksnių tarpusavio sąveikos: saulės šviesos, melatonino ir serotonino. Melatoninas – hormonas, atsakingas miegą, o serotoninas – hormonas, atsakingas už būdravimą ir pakilią nuotaiką. Tamsoje melatonino lygis savaime pakyla, o šviesoje, ryte – iškart nukrenta. Serotonino lygis, priešingai, pakyla kai esame šviesoje. Tai pagrindinė priežastis, kodėl daugumai žmonių geresnė nuotaika būna vasarą. Šiuo mechanizmu pagrįstas ir pažangiausių antidepresantų veikimas, kai kraujyje ilgiau sulaikomas natūraliai organizme pasigaminęs serotoninas. O veiksmingiausiai depresija (net nebūtinai sezoninė) gydoma sujungiant medikamentinį gydymą su šviesos terapija. Lengvesnėms depresijos formoms gali užtekti tik šviesos terapijos.

Dar viena priežastis, kodėl mums tokia svarbi saulė ir jos šviesa, tai vitamino D gamyba, kuri vyksta tik kai būname saulėje. Jei organizmui trūksta vitamino D, didėja vėžio rizika, taip pat išauga širdies smūgio, cukrinio diabeto ir kitų sutrikimų tikimybė. Vitamino D trūkumas ir reikiamo kiekio sintezė ypač svarbi šiauresnio klimato kraštams, kur saulė šviečia rečiau. Todėl akivaizdu, kad buvimas lauke, ir ypač saulėtu oru gali žymiai pagerinti mūsų sveikatą.

Tad norėdami pagerinti savo nuotaiką, sveikatą ir savijautą, turėtume kuo dažniau būti lauke ir lepintis saulės šviesa. Tačiau tai padaryt ne visada lengva. Štai keli patarimai kurie gali padėti pasijusti geriau:

  • Kelkitės rytais anksčiau, kad pasimėgautumėte saulėtekiais, pirmaisiais saulės spinduliais, pasisemtumėte iš jų energijos.
  • Rytais mažiausiai bent dvidešimt minučių gryname ore atlikite įvairius pratimus, medituokite, atsistokite veidu į saulę ir bandykite jausti kaip „įkvepiate“ jos šviesą.
  • Dirbdami, ypač saulėtą dieną, pietų ar kavos pertraukėles stenkitės praleisti lauke.

Nors tokie patarimai pritaikomi tikrai ne kasdien mūsų klimato sąlygomis, tačiau jais galima pasinaudoti kiekvieną saulėtą dieną, ir ypač vasarą, kad savyje prikauptumėm pakankami energijos ir tamsųjį laikotarpį pragyventumėm be depresijos.

Atšalus orams, trumpėjant dienoms ir orui vis labiau niaukiantis, galima išgirsti vis daugiau žmonių, kurie skundžiasi depresija, kylančia dėl šviesos trūkumo. Tačiau vasaros mėnesiais, ypač iš atostogautojų, galima išgirsti nusiskundimų ir dėl saulės sukeliamos alergijos. Taigi atrodo, kad ir su saule ir be jos blogai. Tačiau turbūt kaip ir kiekviename dalyke, taip ir saulės teikiamuose malonumuose svarbiausia išlaikyti pusiausvyrą. Juk tik taip galime užsitikrinti gerą savijautą.

Parengta, konsultuojantis su gyd. Aiva Vaivariene