Šis bei tas apie cholesterolį

Gydytojų dietologų teigimu, cholesterolis – į riebalus panaši medžiaga, esanti mūsų kraujotakos sistemoje ir kiekvienoje kūno ląstelėje. Cholesterolis žmogui gali būti ir priešas, ir draugas. Viena vertus, jis gyvybiškai reikalingas, nes dalyvauja gaminant ląsteles, lytinius hormonus, sintetinant tulžies rūgštį ir D vitaminą. Kita vertus, jis gali tapti mirtinų ligų priežastimi.

Dauguma vyresnių žmonių žino, kad cholesterolis – kraujyje esantis riebalas, o per didelis jo kiekis – žalingas. Jei jo per daug, jis kaupiasi kraujagyslių sienelėse, jos šiurkštėja, siaurėja ir gali visiškai užakti. Susiaurėjusiomis kraujagyslėmis tekantis kraujas negali organų ir audinių aprūpinti deguonimi ir maisto medžiagomis, todėl skauda ir „spaudžia“ krūtinę, svaigsta galva, šąla galūnės. Ne vienas girdėjęs, kad tokia kraujagyslė ties cholesteroline plokštele yra nestabili, greitai įplyšta, joje gali formuotis trombas ir atsiranda miokardo infarkto, insulto, širdies ritmo sutrikimų grėsmė.

Cholesterolis į mūsų organizmą patenka iš gyvūninės kilmės produktų. Augalinės kilmės audiniuose cholesterolis nesigamina ir augaliniuose produktuose jo niekada nerasime. Netgi atvirkščiai, yra tokių aliejų, kuriuos vartojant žmogaus kraujyje sumažėja blogojo cholesterolio kiekis ir pagausėja gerojo.

Cholesterolis yra dviejų rūšių: didelio tankio (DTL), kuris vadinamas „geruoju“, ir mažo tankio (MTL) – „blogasis“. Kai blogojo cholesterolio žmogaus organizme yra per daug, jis nusėda ant kraujagyslių, jos siaurėja, šiurkštėja, atsiranda kraujagyslių sienelių pažeidimų – vystosi liga, vadinama ateroskleroze. Taip yra todėl, kad šios riebalų dalelės daug lengviau patenka į kraujagyslės sienelę ir skatina aterosklerozinės plokštelės didėjimą. Aterosklerozė sukelia sunkias ligas: krūtinės anginą, miokardo infarktą, širdies ritmo sutrikimus, insultą.

Kaip išvengti bėdos?

Norint sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje, labai svarbu tinkamai maitintis. Pavyzdžiui, nors ir bandoma įteigti, kad margarinas yra nevertingas, jis turi nepakeičiamųjų riebalų rūgščių, kurios mažina cholesterolio kiekį kraujyje.

Norint sumažinti cholesterolio kiekį, reikia dažniau rinktis augalinės kilmės produktus. Ypač teigiamai žmogaus sveikatą veikia alyvuogių, linų sėmenų, rapsų aliejai ir iš jų pagaminti produktai. Žinoma, net ir žinant, kad aliejai ir iš jų pagamintas margarinas cholesterolio neturi, neribotai jų valgyti nepatartina. Dažnas riebalų vartojimas skatina kepenų suriebėjimą, o tuomet jos pačios ima gaminti daugiau cholesterolio.

 

Todėl kiekvienam besirūpinančiam savo sveikata ir ypač diagnozavus kraujagyslių ligą, patartina reguliariai tikrintis riebalų kiekį kraujyje ir jį koreguoti sveikos gyvensenos ir mitybos principu.

Tikimybę išvengti širdies ir kraujagyslių ligų padidinsite, jeigu:

•  Sureguliuosite mitybą ir kasdien sveikai maitinsitės.

•  Daug judėsite ir aktyviai mankštinsitės.

•  Nerūkysite.

•  Nuolat kontroliuosite cholesterolio kiekį kraujyje.

•  Kontroliuosite arterinį kraujo spaudimą.

•  Atsikratysite antsvorio.

•  Vengsite streso ir išmoksite jį valdyti.

Paskelbta Patarimai širdžiai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.